Alt du skal vide om tomater

tomater bekæmper og forebygger sygdomme og booster sundhed

 

Hvad er tomater egentlig?

Tomater dyrkes i mere end 7.000 forskellige varianter verden over, en voldsom populær grøntsag. Selv om diskussionen om hvorvidt tomaten er en grøntsag eller en frugtsort, så hersker der altså ingen tvivl om at tomaten er kernesund for vores krop. Tomater styrker vores immunforsvar, fordøjelsessystem og kan tilmed bekæmpe alvorlige livstruende sygdomme.

tomater er helsefremmende frugter eller grøntsager som forebygger og bekæmper sygdommeVisse studier og undersøgelser har endda vist, at tomater har en direkte kontraeffekt på cigaretter. Kumarinsyren og klorogensyren i tomater, bekæmper nitrosaminer, som er de mest kræftfremkaldende stoffer i cigaretter. Tilstedeværelsen af vitamin A i store mængder har vist sig at reducere virkningerne af kræftfremkaldende stoffer og kan beskytte dig mod lungekræft.

Jævnligt indtag af tomater har en styrkende effekt på vores sundhed, samtidig med at de giver et løft til smagen i vores madlavning. Særligt i middelhavsområdet og kosten herfra er tomaten en integreret del af kostpyramiden. Tomater er lette at dyrke, og vokser tilmed hurtigt, hvilket gør dem til en populær spise og dermed en basisfødevare i mange lande.

Tomatens videnskabelige navn er, Solanum Lycopersicum. Den har efter sigende sine rødder i Mexico, men den spanske kolonisering af Sydamerika spredte tomatplanten til Europa.

 

10 blodrøde grunde til at spise flere tomater

 

1. Højt indhold af anti-inflammatoriske antioxidanter

Tomatens røde farve er en indikator af et højt indhold af inflammatorisk-bekæmpende antioxidanter, hvilket også bekræfter mange kostvejledere når de siger: Spis regnbuen. Særligt er tomater kendt for deres indhold af karotiner, phytoene og phytofluene-antioxidanter, som findes i mange farvede frugter og grøntsager. Disse antioxidanter er kendt for deres virkning mod sygdomsfremkaldende inflammation, samt bremse for aldersrelaterede sygdomme som cancer, diabetes, gigt og hjernesygdomme.

En af mekanismerne bag tomaternes beskyttende effekter, er evnen til at ned-regulere kroppens inflammatoriske respons. Det betyder på dansk, at forhindre/blokere for de inflammatoriske mediatorer, som f.eks. at reducere de reaktive oxygenarter (iltarter) ved, at forhindre inflammatoriske cytokiner (signalmolekyler) i at blive udløst og ændre i nitrogenmonoxid (kvælstof) forbindelserne så det spreder sig de forkerte steder.

Vær opmærksom på, at forarbejdede tomater kan nedsætte den naturlige biotilgængelighed af anti-inflammatoriske næringsstoffer. Selvom varmebehandling og tilførelse af olier kan øge lykopen-indholdet (kraftig antioxidant), mister tomaterne desværre også flere vitale næringsstoffer under forarbejdelsen. Sørg derfor for at spise både forarbejdede tomatprodukter samt rå friske tomater jævnligt.

 

2. Sundt for hjertet

sundt hjerte spis tomaterTomaters indhold af fibre, vitamin C, kalium og cholin, danner et solidt fundament i forhold til at styrke hjertet.

Et øget kalium indtag kombineret med et nedsat natrium indtag, hører blandt de mest effektive ændringer af kostvaner en gennemsnitlig person kan foretage for at nedbringe risikoen for kardiovaskulære sygdomme som åreforkalkning og arterieforkalkning.

Tomater indeholder desuden et højt koncentrat af folsyre, et B-vitamin med stor betydning for dannelsen af nukleotider (byggesten i vores DNA). Folsyre hjælper desuden med at balancere vores homocystein-niveau, en aminosyre som dannes ved proteinnedbrydning, som hvis for stort repræsenteret kan resultere i forøget risiko for hjerteanfald. En god kontrol af homocystein er med til at formindske risikofaktorer for hjertesygdomme.

Et studie fra 2002 viste, at normalsunde voksne der gennem en uge indtog lykopen ved at spise og drikke tomatjuice, kapsler, saucer og andre forarbejdede produkter lavet af tomater, havde betydeligt nedsat LDL-kolesterol (dårligt/usundt kolesterol).

Læs studiets abstrakt her

 

3. Cancer bekæmpende virkning

Tomater er en kanon kilde til vitamin C samt en lang række stærke antioxidanter. Disse to komponenters tilstedeværelse i tomater, er med til at nedbringe og bremse frie radikaler i kroppen, som er kendt som årsager til cancer.

Et studie fra 2016, forbandt faktisk indtag af lykopen samt beta-karoten, direkte med forebyggelsen af tumor-opbyggelsen i prostatakræft. Læs resume af studiet her

Tomaternes forebyggende effekt af prostatakræft er faktisk slet ikke en nyhed, overhoved. Undersøgelser foretaget i 19990’erne på Harvard University, talte deres tydelige sprog i forhold til tomaternes forebyggende effekt på prostatakræft. Mange studier peger direkte på, at risikoen for prostatakræft nedsættes med op til 40% hos personer der indtager større mængder tomater eller lykopener. Mere bevismateriale på nedsættelse af risiko for prostata cancer ved indtag af lykogener.

Foruden lykopener, indeholder tomatens næringsstoffer en lang række andre vitale fytokemikalier, der kan hjælpe i forebyggelsen af kroniske sygdomme. Undersøgelser har endda vist, at tomaternes høje indhold af fenolsyre kan bekæmpe lungekræft på grund af at de kan hindre formningen af nitrosamine dannelser i kroppen.

 

4. Tomater mod forstoppelse

Indtag af fødevarer med højt fiber og vandindhold – som tomater – hjælper til med hydrering og normale afføringsrytmer. Faktisk beskrives tomater ofte som et naturligt afføringsmiddel. Et passende og tilstrækkeligt indtag af kostfibre stimulerer altså de processer og muskler involveret i fordøjelsessystemet, som frigiver mavesyre og enzymer.

Tomater hjælper med at holde fordøjelsessystemet sundt, forhindrer blandt andet diarré og forstoppelse, desuden gulsot ved aktivt at fjerne de affaldsstoffer der forsager dette.

 

 

5. Sundt for øjnene

øjensygdomme som amd grå stær og skader fra UV lys kan forhindres ved at spise tomater
Tomaters indhold af bla. lutein hjælper med at forebygge og forhindre øjensygdomme som AMD og grå stær

Nethinden er særligt sårbar når vi kommer op i alderen, på grund af langvarig skade af UV-lysstråling samt oxidativt stres fra andre faktorer. Blandt de mange karotenoider der findes i kroppen, findes kun lutein og zeaxanthin i den del af øjet, hvor lyset fokuseres af linsen, dette kaldes macula lutea.

Tomater er fyldt med lykopener, lutein samt beta-karoten, alle stærke antioxidanter som har beviselig effekt i forebyggelse af lys-skader og grå stær samt øjenforkalkning (AMD).

En undersøgelse fra 2014 viste, at folk der indtog større mængder fiber, zeaxantin og lutein, havde 35% mindre risiko for at udvikle AMD.

 

6. Styrk huden og håret med tomater

ingredienser du skal spise for sundt haar og hudKollagen er et essentielt og uopløseligt protein i hud, hår, negle og andet bindevæv, det er stærkere end stålwirer og er selvforstærkende når det opløses i kroppen. Dannelsen af kollagen er afhængigt af tilstrækkelige mængder vitamin C, som jo er rigt repræsenteret i tomater, der indeholder 19 mg vitamin C pr 100 g. Helt tilbage i middelalderen blev der fundet en direkte forbindelse mellem stærk hud, stærke led og tandkød, da sømænd vendte hjem fra søen med blødende tandkød, dårlige led og bristet hud.

Tomater kan desuden styrke huden mod UV lys, samt både lindre og kurere solbrændt hud.

Vitaminerne og mineralerne tilstede i tomater, hjælper desuden med at såvel tilføje som bevare styrke og glans til hår og hårbund. Skæl og kløende hårbund sides desuden at kunne kureres naturligt ved at smøre frisk tomatsaft i efter du har vasket med shampoo og lade det trække l 4-5 minutter inden du skylder det ud med koldt vand, ligesom en conditioner.

 

7. Reducerer forhøjet blodtryk

Dagligt indtag af tomater reducerer risikoen for at udvikle hypertension, bedre kendt som forhøjet blodtryk. Årsagen skal findes i det høje koncentrat af kalium i tomaten, der styrker vasodilatationen, en process hvor blodkarenes muskulatur slapper af og udvider sig som der naturligt flyder mere blod igennem, særligt i store vener og arterier.

Højt indtag af kalium samt tilsvarende lavere indtag af natrium, er desuden direkte forbundet med dødelighed, helt op imod 20% af alle dødsårsager skyldes dette.

 

8. Styrker knogler og tænder

Lykopen som særligt er tilstede i forarbejdede tomatprodukter, er for nyligt blevet knyttet til stærke knogler, særligt hos ældre mennesker. En nylig undersøgelse af lykopen fiberkilder hos ældre kvinder viste, at dem som havde markant mangel på selv samme, havde langt større risiko for knogleskørhed og andre sygdomme i knoglerne.

Blandt andet derfor anses produkter og madvarer med højt lykopen indhold som naturlige anti-aging midler.

 

9. Forhindrer urinvejsinfektioner og virker afgiftende

Indtag af tomater og tomatprodukter reducerer forekomsten af af urinvejsinfektioner samt risikoen for blærekræft. Årsagen er, at at tomaternes høje vandindhold stimulerer vandladning (diuretikum). Dette øger samtidig eliminering af toksiner i kroppen, såvel som overskydende vand, salt, urinsyre og visse fedtstoffer.

Tomatsaftens afgiftende effekt på kroppen skal ses i tilstedeværelsen af af særligt klor og svovl. Vores nyrer er ansvarlige for afgiftningen i kroppen, derfor er det vitalt at disse organer forbliver sunde og stærke. Naturligt klor hjælper nyrer og lever med at at fungere ordentligt, mens svovl beskytter mod infektioner. Begge er tilstrækkeligt repræsenteret i tomater, så for at slippe af med toksinerne i kroppen, er et glas tomatsaft en naturlig kur.

 

10. Nedsætter diabetes og kontrollerer vægt

spis tomater som indeholder lykopener til at kontrollere diabetesFlere undersøgelser har påvist, at personer med type 1 diabetes der spiser fiberholdigt madhar lavere blodsukkerindhold, mens personer med type 2 diabetes har forbedret blodsukker, lipider og insulinniveauer.

En undersøgelse foretaget af American Medical Association viste, at dagligt indtag af tomater reducerer det oxidative stresniveau i type 2 diabetes betydeligt.

American Diabetes Association anbefaler ydermere, at kvinders daglige kostfiberindtag skal være omkring 25 g, mens mænds skal være omkring 38 g.

I relation til diabetes, kan vi igen fremhæve tomaternes høje fiberindhold og lave natriumindhold, som er med til at regulere kroppens behov for mad og dermed vægt. Tomater tilfører kroppen en række nødvendige næringsstoffer i tilstrækkelige mængder, som sikrer at metabolismen ikke påvirkes betydeligt.

 

Er der noget usundt ved tomater?

Mens de helsefremmende effekter ved tomater næsten synes umulige at begrænse, er der alligevel nogle ting at være opmærksom på i forhold til at spise tomater.

Tomatplanten tilhører Natteskyggefamilien, en række arter der indeholder gidtstoffer som potentielt kan være farlige eller forværre helbreddet for enkelte individer med f.eks. allergi. Særligt grønne tomater har et højt indhold af alkaloider som solanin, et stof som kan forværre sygdomme som gigt og andre autoimmune sygdomme som Chrons syndrom eller psoriasis.

Nogle mennesker med gigtlidelser konsulterer læge og kostvejleder for at kunne undgå indtag fra Natteskyggefamilien helt, men selv for professionelle kan det være svært at vurdere det enkelte individs tolerance og om det i det hele taget er sundt at holde sig fra samtlige fødevarer fra denne familie.

Tomater undgås desuden ofte af personer med Gastroøsofagal refluksygdom eller andre reflukser (syregener) relaterede sygdomme.

Lider du ofte af syregener, led eller muskelsmerter, kan det være en god idé at lægge tomaterne på hylden i en periode for at teste om det gør en forskel på smerterne.

Oplever du gennem længere tid u8forklarelige fordøjelsesproblemer, kan du prøve en kur hvor du fravælger tomater og andre frugter og grøntsager fra natteskyggefamilien gennem en periode på minimum 6 uger, for at se om du har udviklet en intolerance.

 

Sådan vælger du og opbevarer tomater

Når du handler tomater, så gå efter dem der har en gennemtrængende og konsistent farve.

Tomater skal ved indkøb være velformede, have blødt skind uden skræmmer, rynker, huller eller bløde punkter. Tomater skal have et fast udseende, altså de skal ikke være bløde at se på, da dette jo resulterer i ringere smag og mere spilde da de vil være sværere at skære i.

 

Opbevaring af tomater

Den bedste opbevaring af tomater afhænger meget på modenheden af dem i købstilstanden.

Køber du umodne tomater, giver det ingen mening at smide dem i køleskabet da de kølige temperaturer og mørke ikke gavner modningsprocessen. I stedet bør du opbevare de umodne tomater ved stuetemperatur, dog uden at eksponere dem direkte for sollys. Afhængig af i hvilken tilstand de umodne tomater er købt i, kan de modnes i helt op til en uge under disse forhold.

TIP: Sådan fremskynder du modningsprocessen af tomater
Læg tomaterne i en papirspose sammen med et par bananer eller æbler. Disse frugter udskiller ethylen, en gasart der fremskynder modningen af tomaterne.

Har du købt tomater som virker til at have ramt sidste salgsdato, men stadig vil opbevare dem nogle dage til madlavning (intet usundt i det), kan du med fordel smide dem i køleskabet. Det bedste er, at du lægger tomaterne på køl i et af dørrummene med plasticdæksel, altså der hvor du normalt ville have smør eller æg. Når du skal anvende tomaterne, så tag dem ud ca. 45 minutter før brug, det vil give dem den optimale smag og saftighed.

 

Skal jeg vælge økologiske tomater?

Ifølge flere forskere og internationale institutter for fødevarer, dyrkes økologiske tomater i miljøer med lavere næringsstofforsyninger, da nitrogenholdige kemiske gødninger ikke tilsættes. Dette betyder, at dannelsen af antioxidanter optimeres voldsomt, blandt andet er antioxidanter som quercetin og kaempferol betydeligt højere i økologiske tomater, hhv. 79% og 97%.

Som tidligere nævnt, er tomater blandt de mest populære fødevarer og basisspiser, på verdensplan. Populariteten og efterspørgslen stiller krav til en hurtigere kultivering og produktion af tomaterne, hvilket desværre ofte betyder sprøjtemidler er involveret.

Altså, vil du nyde fuldt udbytte af tomatens mange gavnlige helsefordele i form af antioxidanter, skal du uden tvivl vælge økologiske tomater.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *