Spirulina – Superfood der har taget videnskabsverdenen med storm

Spirulina har været et anerkendt naturlægemiddel helt tilbage fra den tidlige middelalder, hvor man opdagede sundhedsfordelene i alger. Den blågrønne alge er nu anerkendt som en af verdens bedste såkaldte superfoods, altså en spise med utallige helseeffekter, og samtidig ingen eller meget få sideeffekter. Spirulina indeholder et utal af essentielle vitaminer og mineraler, der hjælper dig med vægttab, renser kroppen for tungmetaller, forebygger autoimmune og kroniske sygdomme og giver naturlig energi. Her på siden kan du læse alt om spirulina og dets virkninger.

 

Renser kroppen for dødelige tungmetaller

Tungmetaller er kemiske stoffer, som vi optager i kroppen ved at indånde eller indtage dem i forskellige situationer. Når antallet af tungmetaller har hobet sig tilstrækkeligt op i kroppen, øger det risikoen for tungmetalforgiftning som kan være livstruende, da enzymer ødelægges og frie radikaler blokerer antioxidanter.

Nogle af de mest kendte tungmetalforgiftninger kommer fra:

Kviksølv – Kviksølvforgiftning er særligt skyld i indlærings -og hukommelsesproblemer, demens og svækket skjoldbruskkirtel. Særligt børn og gravide kvinder er særligt modtagelige. Kviksølv findes særligt i fisk, men desværre også i luften, da vi i Danmark er dårlige til at sortere affald og dermed udløses kviksølvet ved affaldsforbrænding.

Bly – Bly er noget du ofte udsættes for, da det anvendes til fremstilling af bilbatterier, tryksværte, maling og kosmetikprodukter. Blyforgiftning kommer af indånding af støvpartikler som bly afgiver, og giver typisk symptomer som nyresvigt, indlæringsbesvær, blodmangel samt kraftige mavesmerter.

Arsen – Arsenforgiftning er én af de mest alvorlige tungmetalforgiftninger du kan få. Arsen findes særligt i elektronik, i glas, i medicin samt i træbeskyttelse, det kan altså både indåndes og indtages. Arsenforgiftning kan medføre lammelse, blindhed, kræft, hudsygdomme, hjertekarsygdomme, kramper og kvalme.

Cadmium – Cadmiumforgiftning er mest udbredt blandt rygere, da cigaretter indeholder større mængder cadmium. Men cadmium findes også i metal, plast, batterier og gødning. Cadmiumforgiftning er foruden at være dødelig, også årsag til knogleskørhed, alvorlig diarré, nyreskader og forhøjet blodtryk.

Forebygger cancer

Utallige undersøgelser foretaget på laboratoriemus har vist, at spirulina øger produktionen af antistoffer, infektionsbekæmpende proteiner samt et væld af celler der styrker vores immunforsvar og fejer infektioner og kroniske lidelser af vejen, såsom cancer. Det er ikke et tilfælde, at mere end 70 undersøgelser er publiceret i videnskabelig litteratur, omkring spirulinas evne til at påvirke kræftceller.

Særligt et studie fra 2014 påviste, at spirulina indeholder høje koncentrationer af tetrapyrrolforbindelser, som er tæt relaterede til bilirubin, en stærk antioxidant og anti-cellemuteringsstof. Da spirulina blev testet på celler i bugspytkirtlen, opdagede forskerne, at i modsætning til ubehandlede celler, havde indtag af spirulina en signifikant større effekt da det kom til bugspytkirtelkræft.

Effektiv Candida-behandling

Candida er en gærsvamp der vokser naturligt flere steder i kroppen, som i mundhulen, gastrointestinalkanaler og i vagina, som er en naturlig del af vores flora. Vokser candida-svampen sig for stor, medfører det større infektioner og autoimmune sygdomme, altså sygdomme hvor kroppens immunforsvar angriber egne celler. Eksempler på forvokset candida kan være Crohns sygdom og Colitis, som begge er meget smertefulde kroniske tarmsygdomme.

Fordi vi i større grad spiser mere usundt og dermed indtager flere unaturlige madvarer, som medfører at candida vokser og ødelægger den naturlige tarmflora, ser vi en stigende grad af gærsvampesygdomme og utæt tarm.

Heldigvis virker spirulina til at hjælpe på candida. Flere studier og videnskabelige undersøgelser på dyr har vist, at spirulina er en effektiv antimikrobiel peptid, særligt når det kommer til at behandle candida.

Sænker blodtrykket

Forskere har fundet pigmentet, Phycocyanin, i spirulina, et stof der har antihypertensions-effekt. Hypertension er kendt for at give øget risiko for kardiovaskulære sygdomme og forhøjet blodtryk. Mange forskere hævder, at indtagning af det blålige stof, bremser og modvirker endotel dysfunktion samt metabolisk syndrom.

I forlængelse heraf, har flere undersøgelser vist at spirulina forhindrer kolesterolopbygning samt åreforkalkning.

Booster vægttab

Diæter rige på næringsfyldte, proteinholdige fødevarer som spirulina, hjælper med effektivt vægttab. Proteinholdig mad styrker mæthedsfornemmelsen og holder denne i længere tid, så du ikke føler behov for at spise mere. Spirulina indeholder vanvittige 57g protein per 100g. For at få mest ud af spirulina i forbindelse med vægttab, så indtag det sammen med morgenmaden eller frokosten.

Lindrer bihulebetændelse

Spirulina er kendt for at reducere inflammationer, der typisk medfører lidelser som bihulebetændelse. Sammenlignet med typiske medikamenter, er spirulina et langt sundere – og i mange tilfælde mere effektivt – i arbejdet med at reducere kløe, tilstoppet næse, nyseri og snot.

Spirulina vs. Chlorella – Hvad er forskellen?

Selvom der er stor forskel på de to algesorters ydre, forveksler folk ofte de to med hinanden. Helt op til i 1940’erne, troede videnskabsverdenen faktisk at de var af samme sort. Grundlæggende er der dog fire forskelle, der skiller spirulina og chlorella fra hinanden.

1. Form

Spirulina er en spiralformet, flercellet plante uden en egentlig kerne. Den er kendetegnet ved sin blågrønne farve, og kan desuden vokse sig 100 gange så stor som en chlorella. Chlorella er kugleformet, encellet mikroorganisme med en kerne og helt stedsegrøn farve.

2. Hvordan de gror

Spirulina gror bedst i lav-alkaliske (lav-basiske) områder, særligt i ferskvandssøer, åer og damme. Den har behov for rigeligt sollys samt moderate temperaturer.

Chlorella gror også i ferskvand, men typisk i områder med mange andre organismer, hvilket gør den sværere at høste.

3. Forarbejdning

Måden hvorpå spirulina og chlorella kan indtages er meget forskellig. Grundet dens hårde, ufordøjelige cellulosevæg, kræver chlorella en mekanisk/industriel tilberedning, før den bliver fordøjelig for et menneske og dens næring kan optages i kroppen.

Processen kan selvsagt være bekostelig, hvilket forklarer hvorfor chlorella ofte er dyrere i indkøb end spirulina. Spirulina har en letfordøjelig cellulosevæg og kan indtages og fordøjes uden forarbejdning.

4. Næring

Det er vigtigt at fremhæve, at både spirulina og chlorella er superfoods pga. af deres enormt høje næringsindhold. Dog indeholder spirulina langt flere essentielle aminosyrer, jern, proteiner samt B, C, D, E-vitaminer.

Spirulinas næringsindhold

bedste superfood spirulina

Kalorier: 290 kcal

Protein: 57,5 g

Kulhydrater: 23,9 g

Fedt: 7,7 g

– Mættede fedtsyrer: 3,7 g

– Enkeltumættede fedtsyrer: 0,7 g

– Flerumættede fedtsyrer: 2 g

Fiber: 3,6 g

Mineraler

Calcium: 120 mg
Jern: 28,5 mg
Magnesium: 195 mg
Fosfor: 118 mg
Sodium: 1050 mg
Zink: 2 mg
Kalium: 1360 mg

Vitaminer

Vitamin C: 10 mg
Tiamin: 2,4 mg
Riboflavin: 3,7 mg
Niacin: 12,8 mg
Vitamin B-6: 0,4 mg
Vitamin E: 5 mg
Vitamin A: 570 IU

Opskrifter med spirulina

Ikke alle er lige glade for smagen af spirulina, men fordi denne superfood er så vanvittig sund, skal den selvfølgelig ind. Her er et par lette opskrifter, der gør det nemt at “gemme” smagen af algen i en lækker blanding af friske grøntsager.

Grøn spirulina-smoothie

En smoothie er en super måde at få friske grøntsager, vitaminer og mineraler ind på, særligt hvis du normalt har svært ved at finde plads til det.

Skyld og blend en håndfuld friske spinatblade, sammen med ca. 200 g ananas, en half agurk, et par isterninger, lidt kombucha samt 1-2 spsk spirulina-pulver.

smoothie med spinat og spirulina pulver

Kål-wraps med spirulina og avocado

Skyl et par kålblade (spidskål eller hvidkål), du kan evt lige dyppe dem i kogende vand et par sekunder.

Mos en avocado med en spsk spirulina-pulver, lidt lime eller citronsaft, et nips spidskommen, paprika og salt. Spred det ud over kålbladene.

Tilføj lidt revet gulerod, finthakket agurk og evt. et spsk hampfrø hvis du har. Rul kålbladet sammen i en wrap og du har en lækker og kernesund snack eller frokost.

Spirulina energi-kugler

Blend 150 gram cashewnødder til de er godt grofthakket. Løft låget af blenderen og tilsæt 1 spsk kokosolie, 1 spsk spirulina-pulver, 1 tsk kanel, 10-12 dadler og ca. 75-100 gram kokosflager og blend til du har en fast masse.

Fjern kniven i blenderen, eller skrab blandingen ud med en ske. Rul blandingen i kugler og læg dem i en lufttæt skål og sæt i køleskabet i en time.

KLAR TIL AT PRØVE SPIRULINA?