Acaibær, hvad er de og hvordan smager de?

Det er ikke for sjov at acai er blevet et af tidens helt store samtaleemner blandt ernæringseksperter, forskere og naturmedicin-entusiaster. Acaibær har, foruden et trendy navn, et utal af sundhedsfremmende virkninger, som gør det til et superfood.

Acaibær gror, i modsætning til andre bær, ikke på en busk, men på palmetræer i Amazonas regnskove i Sydamerika. De gror i klaser og høstes når de har en mørk farve, er modne og har en størrelse af vindruer.

I Sydamerika anvendes acaibær til en række forskellige formål, bla. som naturmedicin mod malaria, diabetes, hepatitis, hårtab, blødninger, leversygdomme, menstruationsmerter og muskelsmerter.

Smagen af acai, kan bedst beskrives som en blanding mellem brombær og mørk chokolade. Smagen af mørk chokolade opstår sandsynligvis fra et antal af polyfenoler, som også er tilstede i kakaobønner. Dette gør samtidig, at acaibær kan have en lidt bitter smag, hvilket også gør det til et mindre populært bær at spise råt, sammenlignet med hinbær og brombær, der begge har en langt sødere smag.

Acai udetales iøvrigt, assa-ii.

virkninger ved at spise acai pulver kosttilskud

6 videnskabeligt beviste virkninger af at spise acaibær-pulver

1. Rig på antioxidanter

Bær er generelt rige på antioxidanter, som kroppen har behov for for at bekæmpe skadelige frie radikaler i kroppen, som kan forsage alvorlige sygdomme. Acaibær ligger højt på den såkaldte ORAC tabel. ORAC står for Oxygen Radical Absorbance Capacity; en tabel eller målestok for antioxidant-egenskaberne i fødevarer. ORAC værdier måles efter hvor mange antioxidanter en fødevare indeholder, baseret på vægt. Acaibær scorer over 100.000 point, hvilket er helt i toppen af målestokken, altså meget rig på antioxidanter.

Foruden antioxidanter, indeholder acaibær også et højt antal anthocyaniner, en sukkerfri kulhydrat der er vigtig for vores stofskifte og beskytter bla. mod hjertekarsygdomme. Anthocyaninerne er dem, der giver acaibær deres blå-lilla farve, som også ses i andre bær og frugter. Koncentrationen af anthocyaniner i acaibær menes at være op til 30 gange så stor som koncentrationen i rødvin og røde æbler, som ellers ligger højest i koncentrationer af samme.

Antioxidanter og anthocyaniner, nedbryder frie radikaler i kroppen som forsager oxidativt stress, der nedbryder kroppen og udvikler lidelser.

Frie radikaler er desiden ansvarlige for vores aldring i udseende og formåen. De kommer ind i kroppen via dårlig kost, forurening i luften, store mængder UV lys og kontaminanter (tungmetaller som kviksølv og cadmium). Ikke alene får frie radikaler os til at se ældre ud ved at skade vores hud, men bidrager også til smerter i led, muskler og knogler.

Acaibær kan hjælpe kroppen med at bekæmpe de frie radikalers skadelige effekt ved, at styrke bla. vores immunforsvar, vores neurologiske system, fordøjelse og kardiovaskulære system. Desuden skal det ikke glemmes, at antioxidanterne i netop acaibær har særlig god evne til at trænge ind i menneskeceller og kan performe i selv meget små mængder.

2. Styrker og gør huden sund

Acaibærs egenskaber er særligt nyttige, når det kommer til din huds sundhed og tidlige tegn på aldring af denne. Gennem århundreder har mennesker anvendt antioxidant-rige fødevarer og krydderier, inklusiv acaibær, til plejning af huden for et ungdommeligt og sundt ydre.

Folk der udvikler høj grad af oxidativt stress, vil ofte være plaget af mørke pletter, rynker, misfarvninger og poser i huden, alt sammen forsaget af frie radikaler. Mange mennesker bruger faktisk acai til at slippe af med strækmærker, ar og tør hud. Når du indtager mange antioxidanter, hjælper du automatisk huden med at holde sig sund og flot, samtidig med at du reparerer eventuelle skader på den.

3. Beskytter mod hjertekarsygdomme og diabetes

Acaibær betegnes i videnskabsverdenen for at være en anti-inflammatorisk spise, fordi de indeholder en række enkeltumættede fedtsyrer, fibre samt phytosteroler der alle bidrager til den kardiovaskulære sundhed. Ved at spise acaibær, sænker du samtidig inflammation, som er en af hovedårsagerne til manglende ilttilførsel til hjertet, samt hormonrelaterede problemer som diabetes II.

Acaibær er rige på bla. oliesyre, som naturligvis også findes i olivenolie og hjælper kroppen med at omsætte omega-3 fiskeolie til byggematerialer til cellemembraner.

4. Stimulerer en sund fordøjelse

Acaibær indeholder en rig mængde kostfibre, men synes at forbedre vores fordøjelse på endnu flere måder end hvordan fiberholdig kost ellers normalt gør. Acaibær anses faktisk for at være en naturlig renser af vores fordøjelsessystem, som hjælper lever og nyrer med at fjerne affaldsstoffer og toksiner fra kroppen.

Foruden at hjælpe med udrensning af lever og nyrer, hjælper acaibærnes næringsstoffer desuden med at holde tyktarmen ren og fri for ophobninger af ufordøjet mad, som kan føre til forstoppelse og smerter. Ved overordnet at forbedre metabolismen, hjælper acaibær med at sætte fart i vores tarmsystem, som forhindrer oppustning, gas og forstoppelse.

5. Styrker hjernens kognitive funktionalitet

Ved at spise fødevarer rige på antioxidanter, gør du noget aktivt for at styrke din evne til at fokusere og huske. Inflammation og oxidativt stress, er to hovedårsager til til kognitive problemer, som f.eks. hukommelsestab, demens og andre aldersrelaterede sygdomme. Acaibær synes at have en beskyttende effekt, i forhold til kroppens naturlige nedbrydning af celler, der fører til bedre kognitive og motoriske funktioner.

Undersøgelser af acaibær og deres indhold har vist, at de indeholder en række næringsstoffer som er gode for hjernen, herunder anthocyaniner som cyanidin, delphinidin, malvidin, pelargonidin og peonidin.

Fordi acaibærs næringsstoffer stopper de veje der muliggør inflammatoriske skader på nervesignalerne i hjernen, hjælper de med at styrke mentale funktioner som klartænkning, mental energi og stresstærskel.

Netop stress, en folkesygdom i hastig vækst, forsager enorme forstyrrelser i hormonbalancen og hæver kortisolniveauet til unaturligt højt, hvorfor acaibær menes at være en slags naturmedicin for hjernen.

6. Hjælper med at styre appetitten

Takket være evnen til at indvirke forskellige hormoner der kontrollerer blodsukkerniveauet i kroppen, kan acaibær faktisk have en appetithæmmende effekt. De styrker den metaboliske funktion i kroppen, som hjælper med at nedbryde fødevarer, optage næringsstoffer, eliminere affald og regulere insulinniveauet.

Undersøgelser har påvist, at ved at booste en sund fordøjelse og kontrollere insulinniveauet i blodet, kan acaibær være et hjælpsomt og vigtigt led i et effektiv vægttab.

Næringsindhold i acai

Selvom acai er mest kendt og elsket for et rigt indhold af antioxidanter, indeholdet de også et væld af elektrolytter, spormineraler, aminosyrer og fedtsyrer.

Der er flere steder på nettet tale om, at acai forebygger kritiske sygdomme som cancer, er der altså endnu ikke fundet et videnskabeligt bevis herpå. Tilgengæld, er det højst sandsynligt at acai har en cancer-bekæmpende effekt, ligesom andre bær, fordi deres næringsstoffer og antioxidanter angriber frie radikaler og inflammation, som er de typiske årsager til cancer.

Acaibær findes i intet mindre end 7 forskellige sorter, som alle gror i Sydamerika på palmen, Euterpe. Med så mange forskellige sorter fra forskellige lande, kan de forskellige acai-produkter (piller, pulver, frosne bær) variere i forhold til det præcise næringsindhold.

  • Antioxindanter (anthocyaminer, polyfenoler, vitamine A, C og E).
  • Sunde fedtsyrer (omega-3, omega-6,omega-9, oliefedtsyrer og linolsyre).
  • Højt indhold af kostfibre (4 gram per 100 gram).
  • Essentielle aminosyrer.
  • Elektrolytter (magnesium, potassium, fosfor og mangan).
  • Plantesteroler (stigmasterol, campesterol og B-sitosterol).
  • Spormineraler (jern, kalcium, kobber og zink).
  • Vitamin B (B1, B2 og B3).
  • 2 gram protein per 100 gram.
  • 70 Kcal per 100 gram.

Mulige bivirkninger ved acai

Der er utroligt meget positivt at sige om acaibær samt acai-pulver og piller, men hvad med bivirkninger og negative effekter?Fordi acai produkter er fremstillet ved instant frost teknikker, altså hurtigfrysning, bevarer acai pulver og piller bærrets næringsstoffer, herunder vitaminer og mineraler.

Der er ikke fastsat en decideret officiel grænseværdi for, hvor meget acai-kosttilskud du må indtage på daglig basis, dog er 500 – 1000 mg dagligt sikkert for langt de fleste mennesker.

Samtidig er det vigtigt at huske ordsproget, ‘alt med måde’, altså skal du ikke erstatte hovedmåltider med pulver eller piller, men huske at det er et kostTILSKUD.

hurtigt vægttab med acai piller
acai kosttilskud er effektivt til vægttab

KLAR TIL EN NY START MED ACAI PULVER?